Genoptræningsprogram i forbindelse med behandling for ømhed i ryg og lænd

Genoptræning af heste med øm ryg eller lændesmerter foregår bedst ved tidligt i forløbet at arbejde med hesten i bevægelse. Ved rygsmerter vil en del af hestens rygmuskler svinde ind, og bidrage til at svække ryggen yderligere. Derfor er visse “statiske”, altså stillestående øvelser gode at starte og afslutte alle træningssessioner med. 

“Refleksøvelser” af bagpart og lænd. Lidt afhængig af hvor sensitiv hesten er, så brug til denne øvelse to hovrensere eller blot fingre. Start over skuldrene og før fingre/hovrensere parallelt med hinanden ca.10 cm fra ryggens midtlinie på hver side af denne langs hele ryggens, lændens og krydsets længde. Dette vil få hesten til først at svaje nedad i ryggen og derefter kippe krydset.

“Tryk på brystben”. Igen afhængigt af hestens sensitivitet kan man her bruge en hovrenser eller blot fingerpres. I gjordlejet, på midtlinien, under maven trykkes eller presses opad. Dette vil få hesten til at løfte rygssøjlen og svaje opad. og før fingre/hovrensere parallelt med hinanden ca.10 cm fra ryggens midtlinie på hver side af denne langs hele ryggens, lændens og krydsets længde. 

“Gulerodsøvelsen”, altså øvelsen, hvor hesten for at få fat på en gulerod bliver “narret” til at bøje hovede,hals og ryg til forskellige områder på kroppen.

Fremgangsmåde:

  1. Bringe, midt for.
  2. Forknæ.
  3. Forkode.
  4. I højde med forkoden føres guleroden langsomt ud til siden.
  5. Hoftehjørne.

Ved alle øvelserne er det vigtigt at hesten står stille. 1-5 gentages 3 gange på hver side både før og efter træning, og hvis muligt gerne 2 gange dagligt. For illustration henvises til equifysio.dk 

“Equiband”


Ligesom ved mennesker ved vi nu at heste med rygsmerter ikke får det bedre hvis man blot giver dem ro. Genoptræning med sigte på at styrke ryggen er vejen frem. Her anvender jeg systemet “Equiband” og følgende program, der tager sit udgangspunkt i en afsluttet rygundersøgelse og behandling: 

1.-2.uge, dagligt -> 10 min skridt i køretøjler, øges gradvist til 20 min.

3.-4.uge, dagligt -> 10 min. skridt og 5 min. trav i longe på begge volter med “Equiband”. 

5.-6.uge, dagligt -> 10 min. skridt og 10 min. trav i longe med “Equiband” over bomme liggende på jorden.

7.-8.uge, dagligt -> 10 min. skridt og 15 min. trav i longe med “Equiband” over let hævede bomme.

Herefter påbegyndes ridning under rytter, med “Equiband” på hver dag.

 1.uge, dagligt -> 10 min.skridt, 15 min. trav, 10 min. skridt.

2.uge, dagligt -> 15 min.skridt, 20 min. trav, 15 min. skridt.

3.uge, dagligt -> 15 min.skridt, 25 min. trav, 15 min. skridt.

4.uge, dagligt -> 15 min.skridt, 30 min. trav, 15 min. skridt.

 

Efter 4.uge laves en kontrolundersøgelse for at afgøre om hesten har gjort tilstrækkelige fremskridt. Såfremt dette er tilfældet kan mere normal ridning genoptages. “Equiband” kan også bruges på hesten i normal træning, men helst ikke mere end 3-4 gange ugentligt.

 

Har du spørgsmål?

   >> LÆS MERE OM HALTHEDER
   >> TJEK PRISER
   >> SMS: 22177778
   >> SEND EN E-MAIL
   >> RING: 22177778 (7:30-8:30)

BLOG & NYT FRA HORSEDOC